Loading

Wystawa "Stałość w ulotności"

Wystawa czasowo zamknięta

Informacja o wystawie

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Trwałość w ulotności”. Danuta Karsten to artystka polsko-niemiecka, urodziła się w roku 1963 w Małej Słońcy (okolice Gdańska), dziś mieszka i tworzy w Zagłębiu Ruhry. Z wykształcenia rzeźbiarka, jej domeną i swoistą specjalizacją są instalacje site specific, aranżujące wybrane przestrzenie, przeformułowujące je. Stara gazownia jest kolejną destynacją artystki, obiekt gości instalację zarazem monumentalną – wyraża to gabaryt formy, jak i delikatną – poprzez ulotność tworzywa. Materiały, które wykorzystuje do pracy, mają pierwotnie charakter użytkowy, nie są typowym materiałem plastycznym. Specyficzna modyfikacja i nadanie formy tworzywom pozwala na opanowanie dużych przestrzeni, na rozszerzenie znaczeń miejsca, zmultiplikowaniu konotacji i interpretacji. Lokalizacja, architektura i przebieg światła odgrywają integralną rolę w projektowanym przestrzennym dziele. Rzeźby malowane w przestrzeni są zazwyczaj wielowymiarowe, ale nigdy przytłaczające. Obezwładnienie odbywa się subtelnie.

Fot: Rainer Schlautmann

Dzieło

Przy pomocy licznych wolontariuszy Danuta Karsten zrealizowała swoje dzieło w ciągu dwóch tygodni w lipcu 2020. Składa się ono z 240 przezroczystych plastikowych rękawów o długości 104 metrów każdy i średnicy ok. 3,5 cm. Rękawy są zawieszone w przestrzeni pomieszczenia i zostały wypełnione wydychanym powietrzem. Tworzą spójną instalację, kontur stereometrycznej formy. Ścięty stożek, narysowany powietrznymi rękawami, wyznacza zarówno środek instalacji, jak i rotundy. Rzeźba wypełnia całe wnętrze budowli, od jej kopuły po obniżoną podłogę. Wymiary tego związanego ściśle z miejscem dzieła są zdefiniowane przez przemysłową architekturę, a ingerencja artystyczna i jej unikalna forma odkrywają niespodziewane cechy historycznej przestrzeni miejsca.

Fot: Rainer Schlautmann

Efekt / działanie

Dzieło sprawia wrażenie delikatnej i kruchej materii, stworzone jest z pracy oddechu. Jest jednocześnie ogromne, przepastne, o skrupulatnie matematycznie wyliczonej objętości. Przezroczyste rękawy kreślą pustą przestrzeń niczym linie rysunku, wypełniając ją bardziej asocjacyjnie niż fizycznie. Praca jest dosadna i zwiewna zarazem. Mimo swojej ścisłej geometrycznej, uporządkowanej postaci dzieło wywołuje niezwykłe wrażenie żywotności. Nawet najdrobniejszy powiew powietrza wprawia je w lekki ruch, wywołuje ciche dźwięki. Sztuce wyznaczone zostało miejsce w pełnej napięcia relacji dawne – współczesne. A praca działa i reaguje żywo względem historyczno-statycznej formy budowli. Artystka zachowała swój charakter pisma, kreując format instalacji. Wpisała swoje nowe dzieło w zastany obiekt, ustaliła nowe konotacje. Rzeźba niebywale konturuje oraz wyraźnie centruje zawartość rotującej przestrzeni. A budowla nadal zachowuje organiczny urok, jej charakter jedynie przeformułował się. Istotą rzeźby jest ruch przestrzeni, integracja fizycznych form z obiektem. Obecność minimalnej ilości materii prowokuje zmultiplikowany efekt przestrzenny. Pory roku i dnia określają wygląd miejsca. Rotunda jest utkana z szeregów miejsc po oknach. Światło przez nie wpadające bezpośrednio decyduje o obliczu tak zaprojektowanej przestrzeni. Światło dla widza staje się bezpośrednio doświadczalnym zdarzeniem. Przestrzeń i czas zlewają się w jedno w ciągłej, zmiennej grze światła. Przestrzeń oddycha zgodnie z relacją, jaką cielesność patrzącego przybiera wobec całości imponującej bryły pomieszczenia. Ingerencja Danuty Karsten tworzy w obiekcie nową aurę, nowe „tutaj i teraz”. Przemysłowa katedra zmienia się w przestrzeń prawdziwie sakralną. Wzniosłość nabiera konkretnej formy, która wykracza poza własną swoistość. Absolutne skupienie pokonuje rozproszenie – jasność pokonuje ciemność, a niebo wygląda oknem poza piekło. Danuta Karsten stworzyła obezwładniające dzieło, w tym warsztacie pracy twórczej na Woli pracowały najsilniej płuca artystki oraz mieszkańców stolicy.

Informacje organizacyjne:

Miejsce wystawy

Wolskie Rotundy
ul. Prądzyńskiego 14a
01-222 Warszawa

Godziny otwarcia

Wstęp do Rotund zamknięty do odwołania

Bilety

6 zł/wejście do Rotundy (płatne w kasie na miejscu)

Czas trwania wystawy

Wstęp do Rotund zamknięty do odwołania

Wstęp bezpłatny

Płatności

Gotówka lub karta płatnicza

Regulamin zwiedzania

Filmy:

Film na temat wystawy

Shopping Basket
Strona wolskierotundy.pl wykorzystuje pliki cookies aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Korzystanie z naszej strony oznacza, że tzw. “ciasteczka” będą umieszczane na Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności.